Dåb & medlemskab

Lindevang kirkes gamle døbefont

Dåb i Lindevang Kirke

Ønsker du dit barn døbt i folkekirken, skal du kontakte kirkekontoret enten på tlf. 3886 2526 eller e-mail: lindevang.sogn@km.dk

Ved henvendelse oplyser du barnets CPR-nr. Derefter træffes der aftale om, hvornår barnedåben skal foregå. Det er en god ide, at du henvender dig i god tid, hvis du ønsker at barnedåben skal finde sted en bestemt søndag. Lindevang Kirke tilbyder desuden dåb den sidste lørdag i hver måned. Når dåben er aftalt, skal du oplyse navn og adresse på mindst 2 og højst 5 faddere, der er kristent døbt og over konfirmationsalderen, til kirkekontoret.

Bliv klog på dåb!

Du kan læse mere om dåb og se videoer om emnet på: Folkekirken.dk og www.daabsgaven.dk

Besøg også Facebook-siden: Dåbsgaven

Dåbsbarn

Dåbsfad

Medlemskab

Når man bliver døbt, bliver man automatisk medlem af folkekirken. Hvis du gerne vil være medlem, men ikke er døbt, skal du kontakte én af kirkens præster for at træffe aftale om voksendåb.

Hvis du er døbt og gerne vil genindmeldes i folkekirken, skal du sende en sikker mail til kirkekontoret hvori du noterer hvor du er døbt. Når præsten har godkendt anmodningen om genoptagelse, registreres genoptagelsen i kirkebogen, hvorved den også er registret i CPR, og man skal igen betale kirkeskat. Herefter sender vi dig en kvittering for genindmeldelse som bevis på, at du er medlem af folkekirken.

Ønsker du at blive udmeldt af folkekirken skal du ligeledes sende en sikker mail til kirkekontoret med dine dåbsoplysninger. Herefter registrerer vi udmeldelsen i kirkebogen og i CPR hvorefter du modtager en kvittering for udmeldelse. Husk at du selv skal meddele SKAT at du er udtrådt af folkekirken.

Ønsker du at tale med en præst, kan deres kontaktoplysninger findes herunder.

Kontaktoplysninger på kirkens præster